top of page

Jak snadno udělat oválnou díru do plastové krabičky - část 1/3

Stál jsem před problémem, jak snadno udělat oválnou díru do plastové krbičky.

Ovál by měl mít délku cca. 25mm a šířku 3mm. Otvorem se budou prostrkávat drátky které končí v malém konektoru a jeho umístění je takové, že kulatá díra kde by všechny drátky byly u sebe nepřipadá v úvahu.

Nabízí se tři možnosti

1. Nahrubo otvor vyvrtat vrtákem a zbytek dodělat pilníkem

2. Požádat někoho kdo má možnost použít frézku o spolupráci

3. Koupit si malou frézku s výhledem na další používání pro podobné práce

První možnost jsem již velice dobře znal, protože stejným způsobem jsem to takto již mnoho let dělal a tak vím, že pak bolí ruce

Druhá možnost je reálná pouze do doby než zjistíte, že na vás většinou nikdo nemá čas a doby kdy se dalo v práci dělat všechno možné pro nejen pracovní ale i domácí použití jsou dávno pryč.

Tak jsem se snadno rozhodnul pro třetí možnost a těšil se, že se něčemu novému přiučím, neboť mojím pracovním nástrojem do této doby byla hlavně pájka a pinzeta.

Vybírám frézku

Trh je zcela zaplavený stavebnicemi nebo již hotovými frézkami made in China které jsou ovládané počítačem a není na nich možná práce s manuálním ovládáním.

Začal jsem hledat v kategorii hobby s manuálním ovládáním, tam nebude problém a budu moci hned začít frézovat můj "oválek" (jak jsem mu důvěrně začal říkat).

Po mnoha hodinách strávených hledáním a studováním parametrů různých strojů jsem JÍ našel - jmenuje se Proxxon MF70

Ještě že máme "ty internety"...

A jde se frézovat

Frézku jsem vybalil z krabice, nasadil a přišrouboval křížový stůl, na něj upnul plastovou krabičku a nasadil frézu do sklíčidla.

Protože jsem již měl nějakou zkušenost se stojanovou vrtačkou a moje frézka jí byla hodně podobná, vrhnul jsem se do frézování. No jak je vidět na fotografii, nebylo to úplně jednoduché.

Nejdříve jsem zjistil, že je třeba stanovit pro plast a frézu nějaké správné řezné podmínky. Naštěstí frézování oválku vyžadovalo jen pohyb v ose X a Z a mám přeci dvě ruce!

Což o to, ruce mám, jen se mi je nedařilo zcela synchronizovat a ke všemu jsem nebyl dostatečně rychlý s posuvem v ose X a plast se neustále napékal i když jsem točil jak nejrychleji to bylo možné. Dotazem u zkušeného frézaře jsem se ještě dozvěděl, že vřeteno mojí frézky se v případě plastu musí točit jen cca. 3000 ot/min (moje frézka začíná na hodnotě 5000 ot/min, v dalším pokračování popíšu úpravu rychlosti)

Bez úpravy frézky to nepůjde

Úprava spočívá v montáži krokových motorů na každé kolečko manuálního ovládání křížového stolu a vřetena frézky. Je jasné, že motory bude muset "něco" automaticky ovládat...

Komponenty objednané na portálu eBay

A zase "ty internety"

hledáním všech moźných i nemožných souvislostí jsem zjistil, že krokový motor umí pouze to, co má ve svém názvu - udělat krok, tedy o kousek se pootočit a dost. Původně jsem měl představu, že se k jeho jednomu vinutí přivede napětí a on se roztočí, když se přivede ke druhému vinutí tak se roztočí na druhou stranu. Opravdu to tak není!

Motor potřebuje ke svojí práci ovládací jednotku. Ovládací jednotka musí mít informace z PC jak a kam se mají krokové motory pootočit. Tuto informaci zprostředkovávává řídící jednotka která je napojená přes USB na PC.

Tři osy frézky, tři motory, tři ovládací jednotky (drivery). Objednal jsem kromě PC vše potřebné a přemýšlel, jestli přeci jen by nebývalo lepší použít ten vrták a pilník a oválek už mohl být hotový...

Namontované krokové motory ani s ovládací jednotkou nic neumí

Během čekání na dodávku další elektroniky a ostatních komponentů jsem začal studovat jaký program v PC by zvládal sestavu krokových motorů ovládat.

Samozřejmě existují skupiny nadšenců, kteří se věnují "takovému tomu domácímu frézování". Zhlédnul jsem několik hodin videí a prohlédnul nespočet stránek s danou tématikou.

Obohacen dojmy jsem nainstaloval SW který se mi zdál srozumitelný a, a nic...

Program sice umí frézku ovládat, ale jen podle importovaného CAD výkresu nebo manuálně prostřednictvím tzv. G-kódů.

Učím se modelovat v 3D programu

Není tak úplně pravda, že by program pro práci s CNC frézkou sám o sobě nic neuměl. Je tam ovládací panel a šipkou v patřičném směru dojde k posunu křížového stolu daným směrem, ale jen po dobu stisku tlačítka myši. Jak ale docílit toho, že se frézka sama rozjede, dojede na místo kam je potřeba, vyfrézuje oválek a vrátí se zpět? Moc otázek a žádné odpovědi.

Na chvilku jsem přemýšlel, jestli by se ještě přeci jen nevyplatilo zkusit původní záměr podle bodu 2 a požádat někoho kdo se problematikou ovládání CNC strojů zabývá o radu. Zcela jsem se ponořil do základů 3D modelování, abych alespoň ukázal něco co bych potřeboval frézovat někomu, kdo tomu rozumí a zjistil další informace jak donutit frézku pracovat. A v tom mi to došlo, kdo jiný než Martin OK1UVH by mi mohl pomoci!

Po našem setkání a exkurzi ve strojírenském podniku jsem začal vidět celou problematiku kolem frézování v jasných barvách!!!

Frézka se buď naprogramuje přímo na stroji nebo se do ní pošlou data vytvořená v PC. Pro mě a mojí MF-70 je možná pouze druhá varianta, protože frézka nemá žádný mozek kde by informace uchovala. A tak jsem musel začít používat v maximální možné míře mozek svůj a data frézce připravit. Základem je zhotovení 3D modelu, pro můj oválek stačí 2D model (viz. úvodní foto na začátku článku).

Data se pak přenesou do ovládacího SW frézky, zvolí se příslušné frézovací nástroje a řezné podmínky a je hotovo...

No není hotovo, cíl je ještě hodně daleko !!!

73!

OK1JBW


214 zobrazení
bottom of page